Blog

Cost Per Wear

By 5 listopadu, 2020No Comments

Už jste slyšeli o Cost Per Wear? Že ne? Ulehčí Vaší peněžence, skříni a navíc i životnímu prostředí. Tak čtěte dál!

Módní trendy se mění neskutečnou rychlostí a tento konzum je pro společnost pohroma. Výsledkem je pak jednoduše to, že takové množství věcí zkrátka neunosíme. A právě cena za nošení, neboli Cost Per Wear je to, oč tu běží.

Je to jednoduché. Čím častěji svůj zakoupený kus oblečení nosíte, tím hospodárněji se chováte. Představte si například košili, která Vás před třemi lety stála 2000 Kč. Nosíte ji celoročně do práce a je z kvalitního materiálu a navíc je nadčasová, takže se hned neokouká a hodí se všemu. Za tu dobu jste ji mohli mít na sobě stokrát. 2000 Kč děleno 100 nošení rovná se 20 Kč za jedno nošení. To ujde, nemyslíte?

Teď si vezmeme jiný příklad. Koupili jste si tričko za 200 Kč. Už při koupi tušíte, že nebude z toho nejkvalitnějšího materiálu, přesto Vás touha po novém kousku v šatníku za výhodnou cenu přemůže. Brzy ale zjistíte, že to úplně výhodná koupě skutečně nebyla. Už po prvním praní tričko nevypadá jako nové a z Vás, když vidíte žmolky a pokroucené švy, nadšení rychle opadne. Tričko uložíte hluboko do skříně a když ho po čase vyřazujete tak zjistíte, že jste ho měli na sobě třikrát, z toho jednou na spaní. Cena za jedno nošení byla tedy zhruba 67 korun. A to za to opravdu nestálo.

V dnešní době je ale složité najít kvalitní kousky, které vydrží, říkáte si teď. A máte pravdu. Bohužel většina z celosvětové oděvní produkce má nízkou životnost a investice se Vám vrací jen stěží. Přesto existuje pár osvědčených rad:

  • kupujte nadčasové kousky, které můžete snadno kombinovat
  • zaměřte se na střih, ve kterém se cítíte dobře
  • na cedulkách studujte nejen materiály, ale také symboly údržby
  • sledujte “udržitelnost” – řada výrobců svoje oblečení takto označuje

Ale co když..

  • se mi přece jen zakoupený kousek oblečení nechce nosit a už ho nemůžu vrátit?
  • si chci koupit něco výrazného, ale zároveň dost drahého?

Každý občas potřebuje protřídit skříň. Ať už protože chce uvolnit prostor pro nové kousky oblečení, nebo se chce z psychologického hlediska zkrátka zbavit nepotřebného. Pokud se k tomu chystáte, vyřazené oblečení nevyhazujte. Popřemýšlejte, komu by mohlo udělat radost. Kamarádce nebo sestřenici? Pokud ve svém okolí nemáte nikoho se stejnou velikostí oblečení, obraťte se do online prostoru. Existují webové stránky či mobilní aplikace, kde můžete svůj vyřazený kousek oblečení ještě zpeněžit. Pokud pro Vás ani tohle není varianta, vždy jsou tu oranžové sběrné boxy na textil, odkud oblečení nejčastěji putuje do neziskových organizací.

No a pokud máte neodolatelnou chuť si za svoje tvrdě vydělané peníze udělat radost a koupit si něco drahého, ale zároveň výrazného na sebe, i tady existuje cesta. O takový kousek oblečení se starejte s mimořádnou pečlivostí. Tyto parády si totiž často vyžadují odborné zacházení, takže se nebojte svěřit svůj kousek profesionálům. Pracovníci prádelen a čistíren se v oboru neustále vzdělávají a vědí, jak zacházet s materiály, aby Vám oblečení sloužilo co nejdéle. Pak se Cost Per Wear i u dražších kousků vyplatí.

Asociace prádelen a čistíren
Cleany.cz